Strona główna –  Blog –  CO POWINNA ZAWIERAĆ STRONA INTERNETOWA?

CO POWINNA ZAWIERAĆ STRONA INTERNETOWA?

Czyli: jakie elementy Twojej strony WWW najlepiej podziałają na klientów?

CO POWINNA ZAWIERAĆ STRONA INTERNETOWA?

Z artykułu dowiesz się:

Strategia tworzenia strony WWW

Poproszę drzwi!Jakie?Takie, żeby się otwierały i zamykały. Takie sobie wymarzyłem.

Powyższy dialog pochodzi z popularnego skeczu KMN. Okazuje się, że nawet drzwi potrafią być dostatecznie skomplikowane, by utrudnić życie klientowi i sprzedawcy. Strony internetowe są skomplikowane nieco bardziej od drzwi, niemniej bardzo często klient „precyzuje” swoje wymagania w sposób podobny do takiego:

„Jestem hydraulikiem, nazywam się… pracuję w fachu od… Chciałbym mieć stronę internetową, żeby można było na nią wejść i przeczytać, że jestem hydraulikiem, nazywam się… pracuję w fachu od…”.

W znakomitej większości to są w zasadzie wszystkie informacje, które klient przekazuje nam dobrowolnie na pierwszym etapie rozmowy. Do wykonania strony WWW potrzebujemy jednak znacznie więcej wskazówek, które na ogół musimy wyciągać od klienta niemalże siłą, a nierzadko podstępem, wykorzystując wszelkie triki zaczerpnięte z filmów szpiegowskich. Całość tych poczynań tworzy STRATEGIĘ, którą tu przedstawimy, aby każdy, kto nosi się z zamiarem posiadania strony internetowej, mógł trafniej zdefiniować swoje potrzeby i oczekiwania w tej kwestii. A więc… 

Do jakiej grupy odbiorców skierowana będzie moja strona WWW?

No masz babo placek! Jak to „do jakiej grupy”? Do wszystkich! To jakieś grupy są? Ja jestem hydraulikiem dla wszystkich wyznań, ras i przekonań politycznych! Bez podziału!

Tak to wygląda często od strony klienta. Od naszej strony wygląda to ździebko inaczej. Jeżeli hydraulik mieszka w Sandomierzu, to zazwyczaj działa w Sandomierzu i okolicach. Jego usługi nie zainteresują nikogo w Arizonie, więc nie będzie potrzebna globalna domena, ani anglojęzyczna wersja strony. Klienci ze Szczecina lub Wrocławia także nie mają za bardzo po co dzwonić. Precyzujemy więc domenę lokalnie, aby strona lepiej wyświetlała się użytkownikom z Sandomierza. Oferta hydraulika może być skierowana zarówno do „pana Kowalskiego”, „pani Kowalskiej”, jak również do firm. I pod takim kątem trzeba ustawić przekaz. Odbiorcami usług raczej nie będzie młodzież, więc wizualnie strona nie powinna przypominać reklamy gumy balonowej. Należałoby natomiast wyszczególnić zakres prac oraz posiadane uprawnienia. No i tak dalej, i tak dalej…

Jaki będzie zasadniczy cel strony internetowej?

W przypadku hydraulika jest to dość oczywiste:

  • informacja o świadczonych usługach;
  • zachęta do skorzystania z usług;
  • ukazanie wizerunku hydraulika w korzystnym świetle, jako profesjonalnego fachowca, któremu warto zaufać;
  • udostępnienie danych kontaktowych;
  • pozyskiwanie nowych klientów.

Świat jednak nie składa się wyłącznie z hydraulików. Już nawet w samym sektorze usługowym dochodzą nam różne inne cele. I tak np. adwokat będzie potrzebował dodatkowo bloga (lub forum) z poradami prawnymi, aby poprzez przekazywaną wiedzę zdobyć grono „fanów”, którzy nie tylko będą jego klientami, ale także będą promować jego usługi pocztą pantoflową. W handlu natomiast celem nadrzędnym jest sprzedaż produktów, a to wiąże się z promocjami oraz integracją strony ze sklepem internetowym, platformą sprzedażową, portalami społecznościowymi etc. Celem strony może być także promocja JEDNEGO produktu lub nawet wydarzenia. A co z organizacjami? Tutaj wśród istotnych celów dochodzą takie np.:

  • pozyskiwanie nowych członków (z opcją rejestracji);
  • przeprowadzanie zbiórek pieniężnych;
  • przekazywanie informacji o planowanych działaniach (m.in. za pośrednictwem newslettera).

Tak więc cele mogą być różne i w zależności od nich różny będzie zarówno wygląd strony, jak też działanie pewnych mechanizmów strony WWW, których na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy. W im większym stopniu strona internetowa będzie odzwierciedlać oczekiwania określonej grupy odbiorców oraz realizować założone cele, tym lepiej dla jej właściciela.

W jakie elementy powinna być wyposażona Twoja strona internetowa?

Może zacznijmy od tego: o jakież to elementy chodzi? Przecież strona to strona, co ona ma jeszcze mieć? Warstwę termoizolacyjną? Dyfuzor gaźnika? No, może niekoniecznie. Elementami strony będzie wszystko to, co wchodzi w skład jej warstwy graficzno-tekstowej, a także wszelkiego typu mechanizmy usprawniające oraz rozszerzające jej działanie. Mowa więc o rzeczach zarówno widzialnych, jak i na pierwszy rzut oka niewidzialnych. Wspomniany wcześniej hydraulik nie musi wiedzieć takich rzeczy, bo zdobywał inną wiedzę – wie na przykład co to nypel, albo mufa. Od tego jest więc specjalista w zakresie projektowania stron WWW, aby go poinformować, co może być mu potrzebne. No i się zaczyna…
„Dojenie” klienta z uśmiechem na ustach!

— Zainstalujemy panu slider, sekcję FAQ, odnośniki do social media oraz newsletter – konkurencja pęknie z zazdrości!

I cóż ma zrobić hydraulik z Sandomierza? Skoro fachowiec doradza, to chyba wie, co robi, prawda? No i konkurencja pęknie… Czyżby? Spójrzmy na to w ten sposób:

  • Niektórzy „specjaliści” od tworzenia stron WWW – i owszem – wiedzą, co robią. Szczególnie, gdy trafi im się jeden klient na pół roku, więc siłą rzeczy trzeba go puścić w samych skarpetkach.
  • Konkurencja niekoniecznie pęknie, bo wymienione wyżej elementy są przydatne raczej większym przedsiębiorstwom handlowym, niż jedno- lub dwuosobowa działalność usługowa. Generują natomiast koszty, więc jeśli coś pęknie, to w pierwszej kolejności budżet hydraulika.

Dlatego też należy uważać i nie dawać sobie wciskać na siłę wszystkiego, co zaproponuje fachowiec / sprzedawca. Podobnie, jak nie warto dawać sobie wciskać na siłę szyberdachu i automatycznej klapy bagażnika, jeśli auto miało być ekonomiczne. Slider jest atrakcyjną ozdobą strony internetowej oraz świetnym narzędziem promocyjnym, ale to dodatkowy koszt. Sekcja FAQ? Trzeba ją fachowo zredagować. Social Media? Newsletter? To są elementy, przy których stale ktoś musi czuwać i je obsługiwać. Jeżeli początkujący przedsiębiorca miałby nad tym siedzieć lub opłacać obsługę, to musiałby naprawdę rozwijać biznes w imponującym tempie. Albo zrezygnować ze spania i odpoczynku.

Jakie elementy NAPRAWDĘ są niezbędne dla każdego?

1) Prosty, przejrzysty układ strony, a więc:

• HOME – strona główna
• OFERTA

◦ Oferta 1
◦ Oferta 2
◦ Oferta 3,4… (zależnie od potrzeb)

• O NAS
• REALIZACJE / GALERIA
• KONTAKT

2) Teksty, czyli:

Rzetelna i zwarta informacja, przekazana w czytelnej i zrozumiałej formie. Jak to rozumieć?

• Postaw się w miejscu swojego klienta. Otwórz stronę jakiegoś usługodawcy i sprawdź, czy jest na niej wszystko, czego chcesz się dowiedzieć. I wyciągnij z tego wnioski.

• Nie faszeruj przekazu fachowym słownictwem, zrozumiałym tylko dla przedstawicieli branży. Za przestrogę niech posłuży nieśmiertelny monolog Juliana Tuwima „Ślusarz”, z którego dowiesz się wprawdzie, że ferszlus trzeba roztrajbować, bo droselklapa tandetnie zblindowana i ryksztosuje, ale i tak nic z tego nie zrozumiesz 🙂

• Unikaj błędów językowych, bo to kompromituje przekaz i generuje brzydką plamę na wizerunku firmy.

• Zadbaj o atrakcyjność wizualną tekstu, stosując „wabiki dla oka”, takie jak: pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania, śródtytuły (nagłówki), wielką czcionkę etc.

3) Kontakt, kontakt, KONTAKT!!!

Twoja strona jest po to, aby kontaktowało się z Tobą jak najwięcej klientów. Dlatego też:

• Nie należy ograniczać klientom dostępu do Twoich danych kontaktowych. One powinny być w wielu miejscach: w zakładce KONTAKT, w tzw. STOPCE na dole strony, w tekście, w grafice, w klikalnych odnośnikach.

• Nie należy ograniczać klientom formy kontaktu z Tobą. Jeden klient będzie wolał zadzwonić, drugi napisać maila, jeszcze inny – użyć formularza kontaktowego. Niech każdy ma to, co chce!

4) Responsywność, czyli dostosowanie strony do ekranów smartfonów oraz tabletów

Czasy, w których oknem do internetu był wyłącznie komputer, minęły bezpowrotnie. Obecnie większość osób korzysta z mobilnych urządzeń (głównie smartfonów), które zawsze są pod ręką. Mają one jednak inne parametry ekranu, niż laptop, czy monitor stacjonarny. Responsywność to inaczej elastyczność graficzna, która sprawia, że strona WWW automatycznie dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Brak tej opcji sprawia, że na smartfonie może taka strona być zwyczajnie nieczytelna.

5) Cookies (ciasteczka) i polityka prywatności

Te elementy wymagane są przepisami prawnymi. Cookies to rodzaj „legalnych i pożytecznych wirusów”, które są rozsyłane w celu m.in. szybszego ładowania strony przy ponownym logowaniu. Funkcji cookies jest naturalnie więcej – nie to jest tutaj istotne. Istotna jest KONIECZNOŚĆ poinformowania potencjalnego użytkownika o przesyłaniu cookies oraz jego klikalna zgoda na tę procedurę.

Podobnie rzecz się ma z polityką prywatności, czyli dokumentem informującym użytkowników o pobieraniu, przechowywaniu i użytkowaniu ich danych osobowych. Najpowszechniejszym narzędziem do zbierania danych osobowych jest formularz kontaktowy, podlega on więc przepisom regulującym ochronę tychże danych. Politykę prywatności można napisać samemu (ale trzeba wiedzieć, jak), można zakupić gotową, nie można jej jednak kopiować z innej strony, gdyż są na to z kolei przepisy o ochronie praw autorskich. Jak widać – wszystko musi być w zgodzie z literą prawa.

Zobacz poradnik: Jak samodzielnie wdrożyć RODO na stronie internetowej małej firmy?

Podsumowanie:

Dobry, rzetelny i uczciwy wykonawca sam poprawnie zaplanuje (oraz oczywiście wykona) Twoją stronę internetową, aby była jak najlepiej dopasowana do Twoich potrzeb, możliwości, rodzaju działalności, a także, żeby była odpowiednio skierowana do konkretnej grupy klientów.

Dobry, rzetelny i uczciwy wykonawca wyposaży Twoją stronę we wszystkie NIEZBĘDNE elementy, bez naciągania Twojego portfela na niepotrzebne wydatki.

Powyżej opisane kwestie warto jednak znać, nawet jeśli współpracujesz z dobrym, rzetelnym i uczciwym wykonawcą. Choćby po to, by ta współpraca przebiegała sprawnie.

Sprawdź jak się współpracuje z nami

Więcej na blogu

TEKSTY NA STRONĘ WWW

TEKSTY NA STRONĘ WWW

Czyli: co napisać i jak napisać, żeby strona promowała, a nie kompromitowała firmę?