Strona główna – Blog – JAK WYBRAĆ DOMENĘ?
JAK WYBRAĆ DOMENĘ?

To, jak będzie prezentować się nazwa Twojej firmy na pasku adresowym przeglądarki internetowej, to nie tylko „kosmetyka”. To coś dużo więcej!
Z artykułu dowiesz się:
Domena internetowa, czyli… właściwie co?
Najprościej rzecz biorąc, jest to adres internetowy. A konkretnie – jego zasadniczy człon, który zostanie przypisany WYŁĄCZNIE do Twojej strony internetowej. Wpisanie tego adresu w oknie przeglądarki automatycznie przekieruje użytkownika na Twoją stronę główną.
Domena jest tworem złożonym. Zazwyczaj składa się z trzech podstawowych elementów, rozdzielonych kropkami, tak jak tutaj:
Rozpiszmy to:
- SUBDOMENA, czyli w tym przypadku „www”. Jest to skrót od World Wide Web, oznaczający sieć globalną. Gdy subdomeną jest „www”, to można pominąć ten element przy wpisywaniu adresu, bo każda przeglądarka doda go automatycznie.
- NAZWA DOMENY, czyli „pirsumweb”. To jest marketingowo najistotniejsza część domeny, bo wymyślamy ją sobie sami i jeśli jest wolna (czyli nikt jej sobie wcześniej nie zastrzegł), to będzie już tylko nasza. Jeżeli chcemy mieć korzyść z tego elementu, to powinien być on łatwy do zapamiętania i kojarzyć się z nazwą firmy lub naszą działalnością.
- ROZSZERZENIE, czyli DOMENA NAJWYŻSZEGO POZIOMU. Tutaj jest to „pl”. Co oznacza, to chyba wszyscy wiemy: strona jest przypisana do polskich zasobów internetu. Rozszerzenia te mogą być przypisane do poszczególnych państw, albo mogą być GLOBALNE, przypisane do rodzaju działalności, np. „com” (działalność komercyjna), „net” (działalność związana z internetem), „info” (działalność informacyjna) etc. Rozszerzenia globalne – jak sugeruje samo określenie – przeznaczone są dla firm oraz instytucji działających globalnie.
Dobra nazwa domeny, czyli… jaka?
- Łatwa do zapamiętania. Spróbuj szybko wymienić jakieś 3 światowe marki. Jakie mają nazwy? Krótkie i proste, dlatego je pamiętasz. Marka, która nazwałaby się np. na cześć islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull, miałaby zdecydowanie trudniej.
- Zbieżna z nazwą firmy. Jeśli zakładasz dopiero działalność i myślisz o jej nazwie to sprawdź od razu, czy jest możliwość zakupu domeny o tej samej nazwie co nazwa Twojej firmy. Bo może tak być, że nazwa, którą sobie wymarzysz, jest już zajęta. To jest istotna wskazówka, żeby nazwę domeny i nazwę firmy planować RÓWNOCZEŚNIE.
Jeśli znajdziesz taką domenę, to kupuj ją od razu. O tym też napisaliśmy artykuł: Gdzie kupić domenę. - Polska – jeżeli Twoja oferta skierowana jest do krajowego (a już w szczególności lokalnego) odbiorcy to szukaj polskiej nazwy. Słowa w językach obcych mogą się inaczej wymawiać fonetycznie. Będą wtedy sprawiały problemy Twoim klientom w znalezieniu Twojej firmy w Internecie.
- Cyfry, myślniki, znaki specjalne powinny być używane rozsądnie i z umiarem. Tak, aby ułatwiały, a nie utrudniały zapamiętanie nazwy. Znacznie łatwiej zapamiętać nazwę, która ich nie posiada.
Rozszerzenie domeny – jakie wybrać z korzyścią dla siebie?
Na początek warto uświadomić sobie jedną oczywistą rzecz: jeżeli Twoja oferta skierowana jest do lokalnego odbiorcy, to naprawdę nie warto używać w tym celu rozszerzenia globalnego, typu „com”, „net” czy „eu”. Owszem, może i będzie to ładnie wyglądało, ale Tobie NIE DA TO NIC. A przecież powinno, prawda? Rozszerzenie domeny jest nie tylko po to, żeby ładnie wyglądało. Spełnia dwie zasadnicze role:
- ma wpływ na pozycjonowanie strony;
- zawiera dodatkową informację dla odbiorcy (i oby była ona czytelna!).
Dla wszystkich osób prowadzących działalność w Polsce i walczących przede wszystkim o polskiego klienta, idealnym rozszerzeniem jest „pl”.
Można na tym poprzestać,
Ale jeśli działasz na rynku lokalnym to rozważ skorzystanie dodatkowo z rozszerzenia regionalnego, które:
- zapewni Ci lepszy start na rynku lokalnym;
- zapewni Ci lepszy start na rynku branżowym.
Wyobraź sobie nazwę domeny „superhydraulik”. Dodaj do tego rozszerzenie „radom.pl”. Otrzymasz pełny adres „www.superhydraulik.radom.pl”. W ten prosty sposób już na podstawowym etapie weryfikacji mechanizmy Google’a prawidłowo zakwalifikują stronę dla potrzeb wyszukiwania.
Podsumowanie:
Nazwa domeny powinna być zbieżna z nazwą firmy. Dobrą praktyką przy tworzeniu nazwy firmy jest więc rozważenie jej w kontekście dostępności domeny o tej samej nazwie.
Dzięki właściwie ułożonej nawie domeny, Twoja strona będzie nie tylko lepiej się prezentować, ale realnie pozyskasz więcej klientów, ponieważ strona będzie łatwiejsza do zapamiętania przez klientów, bardziej widoczna w sieci i będzie trafiać do tych, którzy są zainteresowani Twoimi usługami lub towarami.
Wybierając rozszerzenie zwróć uwagę na rynek w jakim funkcjonujesz oraz na swoich klientów. Jeśli prowadzisz firmę w Polsce i nie ograniczasz się do swojego miasta to najlepszym rozwiązaniem jest rozszerzenie domeny „pl”. Jeśli pracujesz lokalnie i twoimi klientami są tylko osoby z danej dzielnicy lub miasta to rozważ wybór domeny regionalnej.
Rozszerzeń globalnych raczej nie używaj. Są przeznaczone zazwyczaj dla dużych korporacji a nie małych biznesów. Jeśli planujesz w przyszłości podbijać zagraniczne rynki, to lepszym rozwiązaniem jest późniejsza rezerwacja domeny krajowej w danym kraju, np. „de” czy „it”.
To są już jednak bardziej zaawansowane strategiczne posunięcia. Będzie na to czas.
Jeśli uważasz, że przydałaby Ci się pomoc w wyborze i zakupie domeny to chętnie posłużymy radą.
Więcej na blogu
Jaki hosting wybrać?
Czyli: sztuka definiowania potrzeb
Hosting – co to jest?
Czyli gdzie zamieszka Twoja strona www
TEKSTY NA STRONĘ WWW
Czyli: co napisać i jak napisać, żeby strona promowała, a nie kompromitowała firmę?