NADCHODZĄ PODWYŻKI CEN DOMEN!

Z artykułu dowiesz się:
Your money or your life!
Forsa, albo życie! Przesada? Raczej tylko lekkie ubarwienie. Bo jak nie wyłożysz kasy, to nie będzie Ciebie w internecie. A jak nie będzie Ciebie w internecie, to nie będzie Ciebie nigdzie – proste. Mamy więc do czynienia z sytuacją podobną do tej, gdy w średniowieczu ktoś chciał sobie na przykład przejść przez mostek na rzeczce, by schronić się w grodzie, ale na mostku stał zbój Madej z sękatą maczugą. I tu od razu warto zaznaczyć, że romantyczne baśnie o zbójach, co łupili bogatych i rozdawali biednym, są raczej wytworem wyobraźni. Zbóje na ogół trzymali sztamę z miejscowym komesem, z którym dzielili się łupami. Coś nam to chyba przypomina…
Zastanówmy się, kto nas łupi. Odgórnie: ICANN (globalnie), potem NASK (na szczeblu ogólnokrajowym) i wreszcie rejestratorzy domen. O tych układach pisaliśmy w artykule GDZIE KUPIĆ DOMENĘ. A ponieważ mamy ogólnoświatowy kryzys (który, jak wiadomo, najbardziej doskwiera bogaczom, bo przecież biedni sobie zawsze jakoś poradzą), więc ICANN już podniósł ceny za domeny globalne. W odpowiedzi NASK musi zrobić to samo na domeny „.pl” z uwzględnieniem swojej marży. Na końcu firmy-rejestratorzy zrobią także to samo, dodając rzecz jasna coś tam od siebie. Efekt? Koszt utrzymania domeny wzrośnie od października 2022 roku o co najmniej 25%. Co najmniej, bo dochodzi jeszcze kwestia rozbieżności cen pomiędzy rejestratorami. Wiesz, jak to jest: jeden zbój na moście zadowoli się sakiewką, a inny puści Cię w samych gaciach…
Jeżeli nie masz jeszcze domeny i nie chcesz dać się ograbić do gołej skóry…
Mamy więc zbója na moście, który pozbawia nas sakiewki, ale w zamian pozwala nam przejść suchą nogą przez rzekę i wejść do grodu. Jeżeli to będzie „uczciwy” zbój, to jak będziemy wracać, to już nas będzie pamiętał i tylko machnie ręką. Jeżeli będzie nadmiernie chciwy, to złupi nas ponownie. W średniowieczu zbójów się nie wybierało. My obecnie jesteśmy w odrobinę lepszej sytuacji, bo firmę-rejestratora możemy sobie wybrać. Sęk w tym, by robić to z głową. Nie należy więc kierować się tylko tym, co rejestrator w swej ofercie umieści tłustym drukiem i wielkimi literami (będą to rzecz jasna promocje, jako wabik). Przede wszystkim należy szukać tego, co jest małym druczkiem, a czasem nawet nie widać tego wcale, czyli cen za przedłużenie domeny. Bo mogą okazać się takie, że ponowne przejście przez mostek zaowocuje nie tylko ponownym złupieniem, ale nawet złupieniem do wspomnianych gaci. W podlinkowanym wyżej artykule zamieściliśmy cennik domen z uwzględnieniem wybranych rejestratorów. Dla wygody prezentujemy go raz jeszcze:
Domena | Pierwszy rok PL Cena w zł | Przedłużenie PL Cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna Cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna Cena w zł |
Hostinger | 12,79 | 47,75 | – | – |
dhosting | 9,90 | 99,00 | 2,50 | 59,00 |
SmartHost | 9,00 | 69,00 | 4,00 | 29,00 |
LH | 9,00 | 61,00 | 5,00 | 69,00 |
Domena | 1,99 | 100,00 | – | – |
Ovhcloud | 9,89 | 44,99 | – | – |
Az | 147,60 | 147,60 | 147,60 | 147,60 |
Kei | 9,90 | 99,00 | 2,90 | 99,00 |
HostingHouse | 19,00 | 69,00 | 9,00 | 49,00 |
NetStrefa | 1,00 | 99,00 | 1,00 | 49,00 |
Nazwa.pl | 5,00 | 150,00 | 5,00 | 150,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
Hostinger | 12,79 | 47,75 | – | – |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
dhosting | 9,90 | 99,00 | 2,50 | 59,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
SmartHost | 9,00 | 69,00 | 4,00 | 29,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
LH | 9,00 | 61,00 | 5,00 | 69,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
Domena | 1,99 | 100,00 | – | – |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
Ovhcloud | 9,89 | 44,99 | – | – |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
Az | 147,60 | 147,60 | 147,60 | 147,60 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
Kei | 9,90 | 99,00 | 2,90 | 99,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
HostingHouse | 19,00 | 69,00 | 9,00 | 49,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
NetStrefa | 1,00 | 99,00 | 1,00 | 49,00 |
Domena | Pierwszy rok PL, cena w zł | Przedłużenie PL, cena w zł | Pierwszy rok – domena regionalna, cena w zł | Przedłużenie – domena regionalna, cena w zł |
Nazwa.pl | 5,00 | 150,00 | 5,00 | 150,00 |
Warto zwrócić uwagę szczególnie na różnice w cenach za przedłużenie domeny. Te różnice staną się w październiku 2022 jeszcze znaczniejsze.
Jeżeli masz domenę i nie chcesz ponosić absurdalnych opłat…
“ Panie, kup pan tę cegłę! “
Po co mi ta cegła? Ano po to, że jak już zbój sprzeda cegłę, to nie zrobi z niej użytku. Swego czasu modne były też „usługi ochroniarskie” oferowane przez lokalne gangi. Zakres ochrony był nieco zawężony, bo gang ochraniał wyłącznie przed własną działalnością. I kosztowało to sporo. Niektórzy… dla pewności podkreślmy to: NIEKTÓRZY rejestratorzy stosują zbliżone metody. Na przykład oferują każdemu klientowi pakiet wspaniałych funkcjonalności wraz z przedłużeniem domeny. Oczywiście w cenie. Oczywiście w kosmicznej cenie. I nieważne, że drobnemu przedsiębiorcy mało co się z tego przyda. Panie Kowalski, albo pan bierzesz wszystko, albo nic! Co ma zrobić Kowalski? Kupić cegłę? Zapłacić za ochronę? A może ZMIENIĆ REJESTRATORA?
Transfer domeny jest możliwy! Umowa z rejestratorem to uwzględnia, tylko trzeba się czasem dobrze wczytać, bo rejestratorzy jakoś tak mało chętnie się tym chwalą. A jeżeli porównamy ze sobą dwie skrajne sytuacje, czyli:
- umowa z rejestratorem, który daje w pakiecie mnóstwo niepotrzebnych śmieci, za które każe sobie płacić, jak za mokre zboże;
- umowa z rejestratorem, który „nie sprzedaje nam cegły”, a jednocześnie ma korzystną promocję na przedłużenie ważności domeny na kilka lat do przodu (zamiast płacić rok po roku);
to różnica pomiędzy cenami po najbliższych podwyżkach może zrobić się nawet trzycyfrowa. Transfer domeny jest darmowy, ale odrobinę skomplikowany. Wyjaśnimy to szczegółowo w oddzielnym artykule. Oczywiście można w tych wszystkich zawiłościach zdać się na rzetelnego wykonawcę strony internetowej, który pokieruje wszystkimi procedurami. My osobiście korzystamy z usług firmy-rejestratora SMARTHOST. To taki nasz „rynkowy faworyt”, z którym współpraca przebiega na przyjaznych zasadach. Gdy zestawimy to z cenami obowiązującymi u gigantów (np. nazwa.pl), to różnica w cenie za przedłużenie ważności domeny już teraz wynosi 81 zł netto.
Podsumowanie:
- Wszystko wokół drożeje, również domeny, dlatego warto dobrze przyglądać się każdej wydawanej złotówce.
- Ponoszenie niepotrzebnych opłat, to jak kupowanie cegły, albo płacenie „za ochronę”.
- Wybór firmy-rejestratora należy do Ciebie, więc rób to świadomie i z rozmysłem.
- Możesz zmienić rejestratora przed przedłużeniem ważności domeny i zaoszczędzić w ten sposób pieniądze.
- Zmiana rejestratora może przynieść także korzyści techniczne i organizacyjne.
Gdybyś potrzebował pomocy
Więcej na blogu
Jaki rozmiar zdjęć jest najlepszy na stronę internetową?
Porady dotyczące wymiarów, formatów i optymalizacji zdjęć.
Jak przygotować zdjęcia na stronę internetową?
Czyli jak przygotować i optymalizować zdjęcia na stronę internetową.
Jaki hosting wybrać?
Czyli: sztuka definiowania potrzeb