Strona główna – Blog – Jak wdrożyć RODO na stronie internetowej wzór
Jak samodzielnie wdrożyć RODO na stronie internetowej – wzór

Z artykułu dowiesz się:
Dlaczego musisz wziąć się za RODO?
25 maja 2018 roku w życie weszły przepisy o RODO, które obowiązują również Ciebie. Obowiązują Cię, ponieważ prowadząc stronę firmową, przetwarzasz dane osobowe. Mówiąc wprost, zbierasz informacje o swoich klientach nawet na 5 różnych sposobów:
- Za pomocą formularza kontaktowego,
- newslettera,
- komentarzy pod artykułami,
- pixela FB / kodu remarketingowy Google itp.
- lub czatu.

Przepisy o RODO zobowiązują Cię do umieszczenia na swoje firmowej stronie internetowej tzw. polityki prywatności.
Zaraz pokażę Ci, jak samodzielnie napisać politykę prywatności
5 punktów na swojej stronie, które musisz sprawdzić, zanim wdrożysz RODO
Ale zanim napiszesz politykę prywatności, wskażę Ci elementy witryny, za pomocą których gromadzisz informacje o charakterze danych osobowych:

1. Formularz kontaktowy
Adres e-mail należy do danych osobowych. Jeśli dostajesz wiadomość, która ląduje w Twojej skrzynce mailowej, to siłą rzeczy – przetwarzasz dane. Jeśli na Twojej stronie znajduje się formularz kontaktowy z polami typu imię, nazwisko czy numer telefonu, to tym bardziej musisz przystosować go do RODO.

2. Newsletter

3. Komentarze: Disqus WordPress
Następnym miejscem, w którym zbierasz dane osobowe, najczęściej w postaci adresu e-mail oraz imienia, mogą być komentarze pod artykułami (np. na blogu firmowym).
Jeżeli Twoja strona oparta jest na systemie zarządzania treścią (CMS-ie) takim jak na przykład WordPress, wówczas to Ty jesteś osobą przechowującą dane osobowe komentatorów. Dlatego musisz uzyskać zgodę na przetwarzanie tychże danych. Konieczne
będzie również poinformowanie o sposobie ich wykorzystania.
W przypadku popularnej aplikacji do komentowania Disqus, dane zbierane są przez to narzędzie. Osoba używająca jej, akceptuje również wydany przez nią regulamin.

4. PIXEL Facebook / kod remarketingowy Google / kod HotJar
Okazuje się, że możesz na swojej stronie zbierać również mniej oczywiste informacje, na przykład na temat zachowań internautów odwiedzających Twoją witrynę.
Wyżej wymienione aplikacje zbierają dane i gromadzą je na własnych serwerach, ale osobą, która wykorzystuje je do swoich celów, jesteś Ty. Dlatego też informację o tym, że korzystasz z tych narzędzi, powinieneś opisać w swojej polityce prywatności.

5. Czat z klientami
Ostatnim punktem, który musisz wziąć pod uwagę, są czaty. Dane rozmówców są zbierane po stronie aplikacji do czatowania. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy użytkownik zostawia swoją wiadomość, ponieważ nikt w Twojej firmie nie jest w danej chwili dostępny. Wiadomość taka przesyłana jest mailem. A więc obowiązuje tutaj reguła dotycząca tego właśnie kanału komunikacji.
Ostatnia rzecz, jaką musisz ustalić, zanim napiszesz swoją politykę prywatności
Bardzo ważną informacją, którą musisz zawrzeć w polityce prywatności, jest osoba administratora danych osobowych. Kto może pełnić tę rolę?

Wyłącznie Ty sam
- Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą
- albo spółka z o.o., jeśli Twoja mała firma ma tę formę prawną.
Ważne:
Jeśli Twoja firma ma jedną z wyżej wymienionych form, wówczas nie obowiązuje Cię konieczność zatrudnienia Inspektora Ochrony Danych.

Ewentualnie również Twój pracownik
Warto wspomnieć, że istnieje także możliwość przekazania prawa przetwarzania danych tym pracownikom, którzy z racji swoich obowiązków mają kontakt z tego rodzaju informacjami (np. osobom zajmującym się kontaktem mailowym z klientami, wystawianiem faktur).

Zewnętrzna firma, której powierzasz dane klientów
Nie można pomijać również współpracujących z Tobą firm hostingowych, dostawców usług mailingowych i tym podobnych. Podmioty takie mają dostęp do danych osobowych Twoich klientów (aktualnych oraz potencjalnych), dlatego musisz podpisać z nimi umowę o powierzenie danych.
Polityka prywatności: których punktów nie może w niej zabraknąć?
Polityka prywatności to tekst zawierający informacje o niektórych aspektach funkcjonowania Twojej strony internetowej. Oto najprostszy schemat takiego dokumentu:- Wstęp
- Bezpieczeństwo danych
- Okres przechowywania danych
- Informacja o administratorze danych
- Cel przetwarzania danych
- Informacja o plikach cookies
- Informacja o możliwości zmian w polityce prywatności
Jak stworzyć krok po kroku politykę prywatności?

1. Zacznij od absolutnych podstaw
- Poinformuj, że Twoja strona zbiera dane o jej użytkownikach.
- Dodaj, że niezaakceptowanie polityki prywatności będzie skutkowało brakiem dostępu do informacji opublikowanych w Twojej witrynie.

2. Zapewnij o bezpieczeństwie gromadzonych danych
Wymień środki zastosowane przez Ciebie dla zapewnienia bezpieczeństwa danym osobowym użytkowników Twojej strony.

3. Określ termin przechowywania danych
- Podaj okres przechowywania danych osobowych.
- Wskaż sposób wycofania przez użytkownika zgody na ich przetwarzanie.

4. Nie zapomnij o administratorze danych
- Podaj dane firmowego administratora danych osobowych.
- Opisz proces zgłaszania zmian danych (lub ich usunięcia).

5. Poinformuj o celu przetwarzania danych
- Podaj cel przetwarzania danych, które użytkownik przekaże Ci za pośrednictwem formularza kontaktowego, newslettera czy komentarza pod artykułem na blogu.
- Wskaż, za co ponosisz odpowiedzialność.
- Opisz dalszy los danych, którymi zarządzasz.

6. Wspomnij o plikach cookies
- Napisz, czym są i na co mają wpływ pliki cookies, z których korzysta Twoja strona.
- Poinformuj o tym, do czego wykorzystywane są te pliki.
- Uspokój użytkownika, że cookies nie wpływają na poprawność działania urządzenia użytkownika.
- Dodaj informację o możliwości wyłączenia tychże plików.

7. Uprzedź o możliwości dokonywania zmian w polityce prywatności
- Zaznacz, że w przyszłości będziesz mógł wprowadzić zmiany w polityce prywatności.
Pamiętaj – cały pakiet RODO (informację o ciasteczkach i politykę prywatności) dostaniesz w cenie wykonania u nas taniej strony www.
Jeśli masz już swoją stronę i chciałbyś taki gotowy pakiet otrzymać, to sprawdź, jak możemy Ci pomóc.
Więcej na blogu
Jaki hosting wybrać?
Czyli: sztuka definiowania potrzeb
Hosting – co to jest?
Czyli gdzie zamieszka Twoja strona www
TEKSTY NA STRONĘ WWW
Czyli: co napisać i jak napisać, żeby strona promowała, a nie kompromitowała firmę?