Strona główna –  Blog –  RODZAJE STRON INTERNETOWYCH

RODZAJE STRON INTERNETOWYCH

Czyli jak się odnaleźć w tłumie – prosta wizytówka, a może rozbudowany serwis – co będzie najlepsze dla mnie?
rodzaje stron internetowych

Z artykułu dowiesz się:

Co jest, a co nie jest stroną internetową?

Zacznijmy od tego, że terminy „strona internetowa” oraz „strona WWW”, to określenia zamienne, oznaczające jedno i to samo. Czyli konkretnie co? Konkretnie stroną internetową będzie praktycznie każdy dokument opublikowany w sieci internetowej, niebędący integralną częścią żadnej, bardziej rozbudowanej struktury. A więc niebędący PODSTRONĄ, tudzież ZAKŁADKĄ. Zatem podstawowymi warunkami, decydującymi o tym, że jakikolwiek zbiór elementów graficznych/tekstowych/dźwiękowych będzie zasługiwać na miano strony WWW, są:

  • dostępność w sieci internetowej (a więc posiadanie domeny internetowej);
  • unikatowość tejże domeny (a więc warunek decydujący o tym, że mamy do czynienia ze stroną, a nie z zakładką).

Gdy strona dostępna jest w globalnej sieci, to każdy użytkownik, mający dostęp do otwartego internetu, może tę stronę otworzyć i korzystać z informacji na niej zawartych. Odległości nie mają tu praktycznie żadnego znaczenia: tak samo łatwo otworzymy stronę zarejestrowaną w Polsce, jak i w Brazylii, czy w Singapurze.

Strona internetowa może udostępniać informacje za pomocą tekstu, grafiki, dźwięku, koloru, animacji oraz filmu. W jakim celu dane informacje są udostępniane – to już oczywiście zależy od właściciela danej strony.

A co NIE JEST stroną internetową? Taka sama strona, jeżeli nie zostanie opublikowana w internecie, będzie wyłącznie wewnętrzną witryną w systemie pojedynczego komputera. A więc będzie dostępna tylko dla użytkownika mającego do tego komputera dostęp. Takiego tworu nie możemy więc nazwać stroną internetową. Nawet, jeśli będziemy mieć do czynienia z wewnętrzną siecią kilku połączonych ze sobą komputerów (tak się często praktykuje w firmach), to dostęp do takiej witryny mają wyłącznie osoby pracujące na komputerach wpiętych w tę wewnętrzną sieć. Nikt z zewnątrz jej nie zobaczy, nawet jeśli te komputery posiadają dostęp do internetu. Czyli obowiązuje prosta zasada: jeśli strona nie ma adresu WWW, to nie jest stroną WWW.

Jakie mamy rodzaje stron internetowych?

Uwaga: poniższe określenia są nieco umowne i nie należy pojmować ich w sposób ścisły. Nikomu do tej pory nie udało się zdefiniować, na jakim etapie kończy się strona, a zaczyna serwis, albo gdzie kończy się serwis, a zaczyna portal. Są to więc orientacyjne pojęcia, a tym samym mogą być nadużywane. Takim przejawem megalomanii może być nazwa PORTAL KULINARNY, nadana stronie z trzema zakładkami. Taka strona nie jest nawet wortalem, nie mówiąc już o portalu, ale jeśli właściciel uznał za stosowne tak ją nazwać, to już jego sprawa. W końcu nawet rikszę do wożenia turystów po starówce można nazwać „Formuła 1”, żeby było zabawniej 🙂

Rozróżniamy następujące rodzaje stron WWW:

Strona One Page (One Page Site) – czyli taka komputerowa wersja zwoju papirusu, przewijanego na szpulach. Nie posiada klasycznych zakładek, ale może mieć ich imitacje, czyli odsyłacze do konkretnych treści, znajdujących się w niższych partiach „zwoju”. Strony tego typu powstały początkowo na potrzeby urządzeń mobilnych (z naciskiem na smartfony). Obecnie w smartfonach bez problemu wyświetlają się nawet rozbudowane serwisy, więc niby nie trzeba robić stron tego typu… Nie trzeba, ale można, bo strony One Page Site mają swoich zwolenników. Głównie ze względu na ten przewijany układ, który świetnie sprawdza się np. w przypadku STRON PRODUKTOWYCH, a więc poświęconym jednemu produktowi lub marce.

Strona typu multisite (a więc strona z zakładkami). Może ona być mniej lub bardziej rozbudowana, w zależności od potrzeb. Umowny podział możemy określić następująco:

  • wizytówka firmowa, typu multisite,
  • rozbudowana strona, typu multisite.

Wizytówką firmową będzie prosta w konstrukcji strona z kilkoma podstawowymi zakładkami, takimi jak OFERTA, O FIRMIE, KONTAKT oraz oczywiście HOME, czyli inaczej STRONA GŁÓWNA. Zależnie od stopnia złożoności oferty, można ją przedstawić w kilku równoległych zakładkach lub stopniowanych podstronach. Strony tego typu są najbardziej popularną i praktyczną opcją dla małych i średnich firm do prezentacji swojej działalności i zachęcenia potencjalnego klienta do interakcji.

Im więcej zakładek i otwieranych podstron oraz im bardziej różnorodne są te zakładki, tym bardziej strona staje się rozbudowana i przestaje być prostą wizytówką. Duże firmy, korporacje czy sieci handlowe już na starcie potrzebują takich bardziej rozbudowanych witryn w celu zapewnienia swym klientom komfortowego dostępu do wszelkich informacji, a także narzędzi, takich jak kalkulatory, cenniki, newslettery.  Gdy sobie otworzymy stronę jakiegoś banku komercyjnego, to zobaczymy wyraźnie, jaka jest różnica pomiędzy typową wizytówką, a rozbudowaną witryną.

Serwis internetowy – jedno z najbardziej umownych pojęć, ponieważ może dotyczyć:

  • rozbudowanej strony typu multisite (np. wspomniana strona banku);
  • połączonych tematycznie stron (np. duże serwisy informacyjne, modowe, lifestylowe etc.);
  • rozbudowanej struktury usługowej, blogowej, promocyjnej (serwisy randkowe, blogosfery, platformy do wyszukiwania i rezerwacji noclegów etc.).

Serwisy internetowe mogą funkcjonować niezależnie lub też mogą być integralnymi częściami większych portali internetowych. Często też oferują opcję rejestracji konta użytkownika, który po zalogowaniu ma dostęp do większego pakietu treści oraz usług.

Portal internetowy – najbardziej rozbudowana struktura internetowa, oferująca bogaty zestaw możliwości dla użytkowników, najczęściej z wykorzystaniem wszelkich istniejących technologii. Duże portale to wręcz „internetowe państwa”, zrzeszające w sobie serwisy, strony, fora, czaty oraz oferujące mnóstwo usług (konta pocztowe, zakupy, oglądanie filmów etc.). Gdy sobie otworzymy przykładowo Onet, albo Wirtualną Polskę, to już nie trzeba nic więcej dodawać.

Wortal internetowy – pojęcie ustanowione dla portali poświęconych jednej dziedzinie. Termin „wortal” jest słowotworem, oznaczającym portal wertykalny, zorientowany na jednej osi tematycznej w odróżnieniu od portali horyzontalnych, czyli wielotematycznych. W praktyce jednak nazwa „wortal” średnio się przyjęła i często wortale nazywane są po prostu portalami (np. portal energetyczny, portal rolniczy etc.).

Sklep internetowy (e-sklep) – strona lub serwis WWW, gdzie użytkownik ma możliwość dokonania fizycznych zakupów. Sklepy internetowe oferują możliwość wirtualnego obejrzenia towaru, zapłacenia za towar przelewem bankowym lub gotówką przy odbiorze, dostawę przesyłką kurierską (lub odbiór osobisty w punkcie handlowym). Podobnie jak strony internetowe, mogą być mniej lub bardziej rozbudowane, oferując zarówno kupującym, jak i sprzedawcom, wiele pożytecznych narzędzi, takich jak: okno komunikatora z doradcą on-line, integrację z platformami sprzedażowymi (np. Allegro), ewidencję towarów, automatyzację współpracy z firmami kurierskimi etc.

Blog – dawniej była to jedynie internetowa forma pamiętnika. Obecnie nazwa ta posiada szersze znaczenie, obejmujące strony internetowe z artykułami opiniotwórczymi, informacyjnymi, promocyjnymi etc. Artykuły przyjmują często luźną formę felietonów, prezentujących nierzadko osobiste opinie i poglądy ich autorów. Blogi firmowe zazwyczaj służą promocji towarów i usług, połączonej z przekazywaniem odbiorcom użytecznej wiedzy praktycznej. Są więc korzystnym narzędziem do komunikacji z klientami oraz budowania rozpoznawalności własnej marki.

LandingPage – tzw. „strona lądowania”, strona docelowa, strona produktowa. Przybiera zazwyczaj formę prostej, niedużej i przez to zgrabnej wizualnie strony typu ONE PAGE SITE. LandingPage jest na ogół stroną promującą jeden produkt, markę, usługę albo wydarzenie. Ma na celu przyciągnięcie jak największej rzeszy klientów z reklam, ukazanie produktu w korzystnym świetle oraz zachęcenie do jego zakupu, albo do wykonania jakiegoś określonego działania (np. zapisania się do newslettera, wzięcia udziału w loterii etc.).

Jak wybrać odpowiednią stronę dla siebie?

Spytasz, czy na początku swojej działalności należy budować stronę?

Odpowiadam – zdecydowanie tak. Ale niekoniecznie musisz inwestować w stronę kilku tysięcy złotych. Jeśli zaczynasz przygodę z internetem to musisz się nauczyć jego komercyjnego wykorzystania a internet musi nauczyć się „Ciebie”.

Prosta strona wizytówka na początek powinna wystarczyć.

Twoja domena już od początku będzie na siebie pracowała.

A czas jest ogromnie ważny! Jak przy warzeniu dobrego piwa.

Wraz z rozwojem firmy oraz stopnia poznania internetu będziesz w stanie dokładniej sprecyzować swoje potrzeby, swoich „wymarzonych klientów” (grupę docelową) oraz  formy promocji w sieci. Wtedy będzie czas na zmiany, poprawki lub rozbudowę. Wtedy będzie czas na inwestycje w stronę www – rozbudowaną, zoptymalizowaną, wykonaną pod konkretne cele. Ale wtedy te inwestycje będą świadome i trafione.

Podsumowanie:

Pod pewnymi względami – podobnie jak wybiera się samochód. Jeżeli potrzebujemy „dostawczaka”, to powinniśmy kupić „dostawczaka”, bo osobowe auto zajeździmy w pół roku, a z kolei TIR nie zarobi na siebie i nas zrujnuje. Rodzaj oraz wielkość strony WWW muszą więc być ściśle dopasowane do potrzeb, możliwości, charakteru działalności, a także oczekiwań właściciela.

Internetowy sklepik z własnym rękodziełem nie potrzebuje do szczęścia wortalu internetowego, który kosztuje więcej, niż wszystkie towary na sklepie, a jego obsługa wymaga więcej pracy, niż sama produkcja i sprzedaż towarów. I podobnie w drugą stronę: żadna hurtownia nie ruszy z działalnością, bazując wyłącznie na ONE PAGE SITE, bo taka strona nie sprosta jej potrzebom.

Duże korporacje potrzebują rozbudowanych serwisów internetowych, natomiast małym i początkującym przedsiębiorstwom w zupełności wystarczają wizytówki firmowe, typu multisite – ekonomiczne i w pełni odpowiadające ich potrzebom.

Bezcenna w takim momencie jest porada specjalisty od marketingu, który fachowo oceni i doradzi najkorzystniejsze rozwiązanie.

Sprawdź, jak nie przepłacić za swoją pierwszą stronę www.

Więcej na blogu

TEKSTY NA STRONĘ WWW

TEKSTY NA STRONĘ WWW

Czyli: co napisać i jak napisać, żeby strona promowała, a nie kompromitowała firmę?